Уже з перших днів нового року запрацювали зміни якими варто володіти.

заробітна_платаНові розміри мінімальної зарплати та прожиткового мінімуму

Законом про Держбюджет, який набрав чинності 1 січня 2020 року, встановлено такі основні показники та мінімуми на поточний рік:
мінімальна зарплата:
- у місячному розмірі - 4723 грн;
- у погодинному - 28,31 грн;
прожитковий мінімум на одну особу в розрахунку на місяць у розмірі:
- з 1 січня 2020 року - 2027 гривень;
- з 1 липня - 2118 гривень;
- з 1 грудня - 2189 гривень.

Для основних соціальних і демографічних груп населення:
- дітей віком до 6 років: з 1 січня 2020 року - 1779 гривень, з 1 липня - 1859 гривень, з 1 грудня - 1921 гривня;
- дітей віком від 6 до 18 років: з 1 січня 2020 року - 2218 гривень, з 1 липня - 2318 гривень, з 1 грудня - 2395 гривень;
- працездатних осіб: з 1 січня 2020 року - 2102 гривні, з 1 липня - 2197 гривень, з 1 грудня - 2270 гривень;
- осіб, які втратили працездатність: з 1 січня 2020 року - 1638 гривень, з 1 липня - 1712 гривень, з 1 грудня - 1769 гривень.

Отже, роботодавець зобов'язаний щомісяця нараховувати працівнику за повний відпрацьований місяць заробітну плату не менше встановленого законодавством розміру, який може складатися з окладу, премій, надбавок та інших постійних доплат. Тобто, з 1 січня 2020 року такий розмір не може бути меншим за 4723 грн.

За недотримання вищезазначених вимог законодавства про працю роботодавці несуть фінансову та адміністративну відповідальність.

Нові показники розмірів мінімальної зарплати та прожиткового мінімуму спричинять у 2020 році зміни в оподаткуванні доходів фізосіб і не тільки.

ПДФО

Кожен податковий агент повинен знати: ставки ПДФО, порядок визначення бази оподаткування (навіть "натуральний" коефіцієнт), порядок і форма звітування, строки сплати ПДФО до бюджету залишилися незмінними.

Які ж зміни базуються на показниках мінімальної зарплати в місячному розмірі та прожиткового мінімуму для працездатних осіб, установлених Держбюджетом-2020.

Податкова соцпільга у 2020 році

Згідно з пп. 169.1.1 ПКУ у 2020 році її базовий розмір податкової соціальної пільги для будь-якого платника податку (100%) становитиме: 2102 грн х 50% = 1051 грн.,
а поріг доходу при якому застосовуватиметься ПСП становитиме: 2102 грн х 1,4 = 2940 грн.


Мінімальний страховий внесок з ЄСВ у 2020 році буде становити 4723 х 22% = 1039,06 грн.

Максимальна база для нарахування ЄСВ у 2020 році буде становити 70845 грн.

Зміна розміру мінімальної зарплати в 2020 році не запланована. Тож, ні мінімальна, ні максимальна сума ЄСВ протягом усього 2020 року не змінюватимуться.

ЄСВ для роботодавців

За основних працівників згідно Закону №2464 потрібно сплачувати ЄСВ не нижче мінімального страхового внеску за ставкою 22%, а отже не нижче 1039,06 грн. Нагадуємо, що у разі нарахування ЄСВ на зарплату працівників-осіб з інвалідністю всім роботодавцям слід застосовувати ставку 8,41% до фактичної суми нарахованої зарплати.

ЄСВ для самозайнятих осіб та фермерів

Фізособи-"єдинники" сплачують ЄСВ самостійно, але в розрахунку на місяць не нижче мінімального страхового внеску.

Фізособи-"загальники" мають сплачувати ЄСВ з отриманого чистого доходу. Але в разі його неотримання вони мають самостійно для себе визначити базу для нарахування та сплати ЄСВ.

Розмір ЄСВ не може бути нижче за мінімальний страховий внесок. Також на рівні мінімального страхового внеску мають сплачувати ЄСВ за себе й члени фермерського господарства.

Єдиний податок

У 2020 році продовжать застосовуватися такі ж ставки ЄП:
- для І групи - до 10% від розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня звітного року;
- для ІІ групи - до 20% від розміру мінзарплати, встановленої законом на 1 січня звітного року;
- для ІІІ групи - у відсотках до доходу.

Таким чином, максимальні ставки єдиного податку з 01.01.2020 року:
- для платників І групи - 210,20 грн/міс.;
- для платників ІІ групи - 944,60 грн/міс.

УВАГА! Тут приводяться розміри максимальної ставки згідно ПКУ, а реальну для кожної адміністративно-територіальної одиниці мають встановити органи місцевого самоврядування.

Проте від розміру мінімальної зарплати залежать не тільки зарплатні виплати та податки з них, але й розмір місцевих податків та деякі правила оподаткування податком на прибуток.

Податок на прибуток

Звісно, на ставку податку на прибуток мінімальна зарплата не впливає. Але від неї залежить окрема податкова різниця, на яку певним платникам податку слід буде відкоригувати визначений фінрезультат.

За пп. 140.5.4 ПКУ слід збільшувати фінрезультат на суму товарів та послуг придбаних у неприбуткових організацій, внесених до Реєстру, якщо сума вартості товарів, у тому числі необоротних активів, робіт та послуг, придбаних у таких організацій, сукупно протягом звітного року перевищує 25 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного року.

У 2020 році річна вартість цих активів буде становити 118075,00 грн.

Туристичний збір

Згідно із пп. 268.3.1 ПКУ ставка туристичного збору встановлюється за рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради або ради об'єднаної територіальної громади, що створена згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, за кожну добу тимчасового розміщення особи у місцях проживання (ночівлі), визначених пп. 268.5.1 ПКУ, у розмірі:
- до 0,5 відсотка - для внутрішнього туризму
- та до 5 відсотків - для в'їзного туризму
від розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року, для однієї особи за одну добу тимчасового розміщення.

То ж, зростання розміру мінімальної зарплати на 01.01.2020 р. призвело і до зростання максимального розміру туристичного збору.

Тепер цей максимальний розмір за добу на 1 особу становитиме:
- до 23,62 грн. - для внутрішнього туризму;
- та до 236,15 грн. - для в'їзного туризму.

АЛЕ! Як і раніше, фактичний розмір туристичного збору на територіях кожної громади мають встановити місцеві ради.

Податок на нерухомість

Згідно з пп. 266.5.1 ПКУ ставки податку для об'єктів житлової та/або нежитлової нерухомості, що перебувають у власності фізичних та юридичних осіб, встановлюються рішенням сільської, селищної, міської ради або ради об'єднаних територіальних громад, що створені згідно з законом та перспективним планом формування територій громад, залежно від місця розташування (зональності) та типів таких об'єктів нерухомості у розмірі, що не перевищує 1,5% розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року, за 1 кв.м. бази оподаткування.

То ж, за 2020 рік потрібно буде сплачувати податок на нерухомість за 1 кв.м. за максимальною ставкою 4723 х 1,5% = 70,85 грн. А якою точно ця ставка буде на території певної територіальної громади, вирішуватиме місцева рада.

Транспортний податок

Зі зростанням МЗП зросте і середньоринкова вартість автомобіля для сплати податку. За пп. 267.2.1 ПКУ до об'єкта оподаткування належатимуть легкові авто, у яких:
- від дати випуску минуло не більше 5 років;
- середньоринкаова вартість яких становить понад 375 розмірів МЗП, встановленої законом на 1 січня (в 2020 році - це 4723 грн х 375 = 1 771 125 грн).

А от середньоринкова вартість визначається Мінекономрозвитку за методикою, затвердженою КМУ, станом на 1 січня податкового (звітного) року.

Збір за паркування

За пп. 268-1.3.1 ПКУ ставки збору встановлюються за кожен день провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів у гривнях за 1 кв. метр площі земельної ділянки, відведеної для організації та провадження такої діяльності, у розмірі до 0,075% мінімальної заробітної плати, установленої законом на 1 січня звітного року.

Це означає, що у 2020 році максимальний розмір ставки цього збору за 1 кв.м. буде становити 4723 х 0,075% = 3,54 грн.

Мінімальний розмір статутного капіталу акціонерного товариства

За ст. 14 Закону про АТ мінімальний розмір статутного капіталу акціонерного товариства становить 1250 мінімальних зарплат, виходячи зі ставки мінімальної заробітної плати, що діє на момент створення (реєстрації) акціонерного товариства.

Тож, протягом 2020 року мінімальний розмір статутного капіталу для АТ буде становити 5 903 750,00 грн.

Яких змін набудуть у році 2020 штрафи за порушення законодавства з праці?

Звісно ж, сум штрафів, передбачених ст. 265 КЗпП зростуть.

За порушення трудового законодавства юридичні та фізичні особи - підприємці, які використовують найману працю, несуть фінансову відповідальність у таких розмірах:
- 30 мінімальних зарплат за кожного працівника, з 01.01.2020 р. це 141 690 грн за такі порушення:
--- фактичний допуск працівника до роботи без оформлення трудового договору;
--- оформлення працівника на неповний робочий час у разі фактичного виконання роботи повний робочий час;
--- виплату заробітної плати (винагороди) без нарахування та сплати єдиного внеску.
- 10 мінімальних зарплат за кожного працівника, з 01.01.2020 р. це 47 230 грн за недотримання мінімальних державних гарантій в оплаті праці (наприклад, за неоплату роботи в нічний час, роботу в вихідний або святковий день, понадурочну роботу та інші питання оплати праці);
- 3 мінімальні зарплати, - з 01.01.2020 р. це 14 169 грн за такі види порушень:
--- порушення встановлених строків виплати заробітної плати працівникам, інших виплат, передбачених законодавством про працю, більш як за один місяць,
--- виплата їх не в повному обсязі.
- 10 мінімальних зарплат за кожного працівника, з 01.01.2020 р. це 47 230 грн за недотримання встановлених законом гарантій та пільг працівникам, які залучаються до виконання обов'язків, передбачених Законами "Про військовий обов'язок і військову службу", "Про альтернативну (невійськову) службу", "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію".
- 1 мінімальна зарплата (з 01.01.2020 р. - 4 723 грн) за порушення інших вимог трудового законодавства, крім передбачених вище.

А ще ця стаття передбачає штраф у розмірі 3-х мінімальних зарплат (з 01.01.2020 р. це 14 169 грн) за недопущення інспекторів з праці до проведення перевірки з питань додержання законодавства про працю, створення перешкод у її проведенні. Якщо ж це була перевірка з питань виявлення неоформлених працівників або виплати зарплати "в конвертах", тобто без сплати податків, то штраф буде ще більшим, у стократному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення ( з 01.01.2020 р. це 472 300 грн).

Але ще 12 грудня 2019 р. Верховна Рада підтримала в цілому законопроект №1233, яким передбачено суттєве зменшення штрафів для роботодавців, а для "єдинників" І-ІІІ груп за фактичний допуск працівника до роботи без оформлення взагалі передбачене лише попередження (при першому порушенні!)/.Після цього мали б відбутись підписання Закону спікером і Президентом, опублікування в офіційному друкованому виданні і, нарешті, набрання чинності (з дня, наступного за опублікуванням). Втім, усього цього поки не відбулося.

ТО Ж ДАЛІ !!!!

Які нововведення у звітності, оподаткуванні і не тільки матимемо з січня ?

Нові рахунки для сплати податків, зборів та ЄСВ

З 1 січня (а фактично з 3 січня) почали діяти нові рахунки за стандартом ІBAN:
- Для сплати податків та зборів.
- З єдиного соцвнеску. Кошти, сплачені платниками з 03.01.2020 р. на старі рахунки 3719 не будуть зараховуватись, а повертатимуться платникам, як нез'ясовані надходження.
- СЕА ПДВ й СЕА РП та СЕ.
- Для ФСС.

З 13 січня - нове платіжне доручення та правила його заповнення

З 13.01.2020 р., якщо в платіжному дорученні буде вказано не номер рахунку у форматі IBAN, а пара реквізитів у старому форматі (реквізити "Код банку (МФО)" і "Номер рахунку"), то СЕП забракує такий документ. Про нові правила заповнення платіжних доручень та про початок застосування нових бюджетних рахунків Нацбанк розповів у листі №52-0011/67192.

З 13 січня почав діяти новий міжбанківський електронний розрахунковий документ

Такі зміни затверджені постановою НБУ від 19.11.2019 р. №136.НБУ оновив вимоги до формування міжбанківського електронного розрахункового документа. Для уникнення дублювання в розрахункових документах буде виключено реквізит "Код банку", оскільки міжнародний номер банківського рахунку IBAN вже містить цю інформацію. У зв'язку з цим у міжбанківському електронному розрахунковому документі цей реквізит також буде виключений.

Нова форма декларації з податку на прибуток

Мінфін наказом від 14.11.2019 р. №481 затвердив зміни до форми Податкової декларації з податку на прибуток підприємств. Її привели у відповідність до чинних норм ПКУ. Зокрема, внесено зміни до додатку РІ, ПН, ВП та впроваджено новий додаток - ПП (щодо податкових пільг). За позицією ДПС, оскільки видання Наказу №481 обумовлено змінами в податковому законодавстві з 01.01.2019 року, то платникам податку на прибуток рекомендовано подавати декларацію за звітний 2019 рік за оновленою формою.

З 1 січня 2020 року звіт про пільги подавати не потрібно

Постановою КМУ від 31.10.2018 р. №891 передбачено скасування обов'язку складання та подання до контролюючого органу окремого звіту про суми податкових пільг з 2020 року. Облік сум податкових пільг, отриманих суб'єктами господарювання, здійснюватиметься контролюючими органами на підставі інформації, наявної в поданих такими суб'єктами господарювання податкових деклараціях. Проте, за 2019 рік ще потрібно подавати звіт про податкові пільги.

Оновлена форма декларації з ПДВ

Затверджено і зміни до форм та Порядку заповнення і подання податкової звітності з податку на додану вартість ( наказ Мінфіну від 20.11.2019 р. №488 Це пов'язано з введенням банківських рахунків за IBAN та скасуванням окремого звіту про податкові пільги з 1 січня 2020 року. Вперше звітувати за новою формою будемо за січень 2020 року.

Статзвітність - 2020: деякі звіти скасовано, а деякі змінено

У 2020 році у зв'язку з переглядом звітно-статистичної документації відбудуться зміни у поданні деяких форм державних статистичних спостережень до органів державної статистики. За деякими звітами змінено термін та періодичність подання, окремі звіти скасовано, до деяких внесено зміни, а за окремими формами не будуть проводитися державні статспостереження. Слід звернути увагу, що 79 звітів можна буде подавати в електронному вигляді.

Статзвітність до Нацбанку слід подавати за зміненими правилами

Постановою НБУ від 13.11.2019 р. №134 затверджено зміни до Правил організації статистичної звітності, що подається до Національного банку України. Постанова чинна з 1 січня 2020 року.

Яким буде акциз на тютюнові вироби у 2020 році?

Відповідно до п. 17 підрозділу 5 розділу ХХ ПКУ з 01.01.2020 року змінюються розміри ставок акцизного податку на тютюнові вироби, тютюн та промислові замінники тютюну.

З 01.01.2020 року вводиться в дію відповідальність за необладнання та/або відсутність реєстрації в ЄДР витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників рівня пального у резервуарі рівнеміра-лічильника.

З 1 січня набирає чинності нова редакція правил Інкотермс-2020

Як це вплине на суб'єктів ЗЕД-діяльності? Чим буде відрізнятися ІНКОТЕРМС 2020 від 2010 року? Яким буде новий термін CNI? До чого приведе скасування умов EXW, FAS та DDP? Про все це потрібно докладніше читати.

Зміни в оподаткуванні з трьома країнами - Кіпром, Сполученим Королівством Великобританії і Північної Ірландії та Малайзією починають застосовуватись з початку 2020 року.

Тож дивіденди, проценти та доходи від відчуження майна (акції, нерухомість тощо) оподатковуються вже за новими правилами, в т.ч. й щодо сум податків, які виплачені або кредитовані нерезидентам станом на або після 01.01.2020 р.

Закон про викривачів корупції запрацює з 1 січня

З 01.01.2020 р. запрацюють зміни до Закону про запобігання корупції, яким узаконили не лише викривачів корупційних діянь, а й прямо визначили канали зв'язку з ними. Причому таких викривачів закон буде захищати від будь-яких переслідувань.


Добірку підготувала
Начальник відділу фінансово-інформаційних послуг
Надія Воленшчак