vr-3Комітет з питань промислової політики та підприємництва рекомендував ВР прийняти низку законопроектів, зокрема, проект Закону "Про особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" №3153, який забезпечить:
- обмеження до 31.12.2016 р. проведення перевірок підприємств, установ та організацій, фізичних осіб-підприємців органами державного нагляду (контролю);
- зниження адміністративного тиску на бізнес;
- належний контроль з боку суспільства за дотриманням положень законодавства суб'єктами господарської діяльності та надасть гарантії захисту прав громадян.

Нагадаємо, що даний законопроект був прийнятий за основу у листопаді 2015 року і в редакції першого читання передбачав обмеження перевірок до 30.06.2016 р.

Також комітет рекомендує прийняти законопроект № 3766, який передбачає повне перезавантаження регуляторної системи країни.

24.02.2016

prozorro 123 лютого 2016 року в приміщенні Кіровоградської РТПП за участю Директора Департаменту економічного розвитку та торгівлі Кіровоградської ОДА Ніни Рахуби відбулась перша частина регіонального семінару щодо електронних державних закупівель. Ця частина семінару була призначена для замовників і тому, крім присутніх в залі, участь в ній брали в режимі он-лайн представники бюджетної сфери районів та міст області.

Про систему електронних державних закупівель ProZorro, її архітектуру, принципи роботи та особливості впровадження розповіла заступник генерального директора ДП «Зовнішторгвидав України» Надія Бігун.

prozorro 2Зі стратегією реформування державних закупівель в рамках Дорожньої карти реалізації Угоди про Асоціацію між Україною та ЄС ознайомила учасників, представник проекту ЄС «Гармонізація системи державних закупівель в Україні зі стандартами ЄС» Анастасія Каліна.

Ще один представник проекту ЄС Валентин Дерев'янко презентував електронні державні закупівлі в ЄС, після чого відбувся практикум із підключення до системи ProZorro.

prozorro 3На завершення було проведено сесію із запитань – відповідей. На думку учасників семінару, цей захід дав їм хороші знання, практичні навички і був дуже корисним для подальшої роботи.

Завтра, 24 лютого 2016 року, аналогічний семінар відбудеться для представників бізнесу.

Довідково: ProZorro – пілотний проект електронної системи публічних закупівель, що дозволяє продавати державі в режимі он-лайн. Проект створено за участі Міністерства економіки і торгівлі України, волонтерів, донорів і представників бізнесу відповідно до Закону України №922-VІІІ «Про публічні закупівлі», який був ухвалений Верховною Радою 25 грудня 2015 року та підписаний Президентом України Петром Порошенком 16 лютого 2016 року.

zvir-rada 116 лютого 2016 року відбулось засідання Ради Кіровоградської РТПП, на якому було представлено звіт про роботу палати за 2015 рік.

Президент КРТПП Ірина Саєнко розповіла про послуги, які надаються вже традиційно, а також про нові напрямки діяльності, які були започатковані минулого року, у якому, до речі, наша палата відсвяткувала своє 20-річчя.

Зокрема, минулого року КРТПП отримала право самостійно засвідчувати форс-мажорні обставини та вносити дані про підприємства у систему Європейської мережі підприємств.

zvir-rada 2Завдяки змінам у законодавстві ми поновили проведення аукціонів з продажу об’єктів приватизації, в тому числі об’єктів незавершеного будівництва.

Започатковано новий вид послуг – медіацію, що є видом альтернативного врегулювання спорів.

При КРТПП продовжив роботу Центр підтримки експорту, метою якого є надання комплексних послуг малому та середнього бізнесу на міжнародній арені, починаючи з аналізу готовності підприємства до експорту і закінчуючи оформленням карнетів АТА та підтвердженням ділової репутації українського підприємства перед іноземними контрагентами.

Палата активно продовжувала виставкову діяльність. Особливо хотілося б відзначити проведену вперше у Кіровограді Міжнародну спеціалізовану виставку «ВОДА ТЕПЛО БУДИНОК» та Національну виставку «Агроекспо-2015», одним з співорганізаторів якої є ТПП України та в якій взяла участь КРТПП разом з підприємствами-членами ТПП.

Традиційно надавались послуги з експертизи, оформлення сертифікатів походження та відповідності, оформлення тимчасового вивезення товарів (карнет АТА), штрихового кодування, а також патентно-ліцензійні та юридичні послуги.

На високому професійному рівні працював і Навчальний центр. Були проведені семінари, присвячені особливостям роботи з системою електронних державних закупівель «ProZorro», на яких навчались учасники торгів та члени тендерних комітетів, семінари з питань зовнішньоекономічної діяльності та інші.

Послугами відділу перекладів скористалися понад 2300 фізичних і юридичних осіб. Серед наших клієнтів – органи влади та місцевого самоврядування, провідні експортери та імпортери області.

Великим попитом серед ділових кіл області користувався конференц-сервіс завдяки широкому спектру послуг та індивідуальному підходу до потреб кожного клієнта.

Щоквартально виходить журнал «Зовнішсервіс». Кожен член КРТПП один раз на рік має можливість безкоштовно розмістити в ньому інформацію про своє підприємство.

Продовжив роботу «Благодійний фонд підтримки українських військовослужбовців» створений при КРТПП.

У 2015 році було реалізовано два соціальних проекти для дітей. КРТПП разом з Кіровоградським обласним художнім музеєм провели конкурс «Зцілююча сила мистецтва». Також разом з управлінням освіти Кіровоградської міської ради і компанією інтелектуальних технологій (КІНТ) ми виступили співорганізаторами економічного турніру для старшокласників.

На засіданні Ради також були обговорені плани на 2016 рік.

gaz-krugst-112 лютого 2016 року в Кіровоградській РТПП відбулось обговорення проблемних питань з організації та проведення торгів на постачання природного газу з представниками органів державної влади, місцевого самоврядування, підприємств та організацій області.

У зв’язку з набранням чинності Закону України "Про ринок природного газу", з 01.10.2015 року всі бюджетні установи та організації мають право вільно обирати постачальника природного газу на конкурентних засадах.

Однак, на практиці у замовників виникла проблема забезпечення газом саме на час проведення торгів, оскільки процедура відкритих торгів триває до трьох місяців та з об’єктивних причин, які не залежать від замовника, може не відбутися з першого разу.

gaz-krugst-2Враховуючи значну тривалість процедури, можливість її не завершення вибором переможця, як через відсутність достатньої кількості учасників, так і відстрочення укладення договору у випадку відміни або оскарження, наразі склалася негативна ситуація щодо забезпечення бюджетних установ та організацій природних газом, яка полягає у неможливості заключити договір на початку року та забезпечити безперебійне постачання газу у розпал опалювального сезону, особливо об’єктів соціальної сфери.

З метою унеможливлення настання негативних наслідків через припинення постачання природного газу під час опалювального сезону установ бюджетної сфери, необхідно внести відповідні зміни до Закону України “Про здійснення державних закупівель”, які дозволили б тимчасово та в межах правового поля застосовувати переговорну процедуру закупівлі на підставі обґрунтованої нагальної потреби.

Зважаючи на зазначене, учасники зустрічі підтримали Проект Закону "Про внесення змін до деяких законів України щодо вирішення проблемних питань з постачання природного газу", зареєстрованому у Верховній Раді України за №4034 від 5.02.2016 року й направили відповідне звернення до Верховної Ради України.

12.02.2016  |  Прес-служба Кіровоградської РТПП

dnepr-sobrВ приміщенні Дніпропетровської ТПП 9 лютого 2016 року відбулось виїзне засідання Ради з просування експорту при Міністерстві економічного розвитку та торгівлі України за участю заступника Міністра економічного розвитку і торгівлі України – Торгового представника України Наталії Микольської, заступника Міністра аграрної політики та продовольства з питань європейської інтеграції Владислави Рутицької і президента Торгово-промислової палати України Геннадія Чижикова.

Метою цього заходу є презентація державних інструментів підтримки експорту для малого і середнього бізнесу та обговорення проблемних питань, з якими має справу бізнес при просуванні своєї продукції на ринки ЄС, США, Канади, усунення бар’єрів на зовнішніх ринках.

Цікавим для нашої аграрної області був виступ В. Рутицької, в якому вона окреслила головні завдання аграрного міністерства:
- нарощування аграрного експортного потенціалу;
- переорієнтація експорту до країн Азії;
- підготовка до укладення Угоди про Зону вільної торгівлі з Ізраїлем;
- підписання з урахуванням національних інтересів угод про створення ЗВТ з Туреччиною, Радою співробітництва арабських держав Перської затоки та Економічним співтовариством держав Західної Африки. 

Президент ТПП України Геннадій Чижиков запропонував підприємцям активніше користуватися наявними інструментами підтримки бізнесу, які має в своєму арсеналі Торгово-промислова палата України та регіональні палати.

В засіданні Ради взяла участь президент Кіровоградської РТПП Ірина Саєнко.

10.02.2016

Якби в кожній країні випускалося кілька видів товарів, не було б особливої необхідності в існуванні спеціальної номенклатури товарів. Однак, в усьому світі виробляється дуже великий асортимент продукції. Функціонування економіки будь-якої країни передбачає імпорт і експорт тисяч видів товарів, а також наявність системи, що дозволяє однозначно застосовувати заходи тарифного й нетарифного регулювання до тих або інших товарів. У зв'язку із цим Всесвітньою митною організацією була створена гармонізована система кодування й класифікації товарів. На базі гармонізованої системи кодування й класифікації товарів створені національні Номенклатури більшості країн світу. В Україні така система називається УКТЗЕД - Український класифікатор товарів зовнішньоекономічної діяльності.

Визначення коду товару за товарною номенклатурою - перший крок до укладення зовнішньоекономічної угоди

Кожен товар має свій код. Тому товар в торговому обороті усіма країнами сприймається однаково. Не важливо, яку комерційну назву він має. Важливо одне - код товару за товарною номенклатурою. Тому правильне визначення коду товару за товарною номенклатурою має величезне значення.

УКТЗЕД

Кодування товарів застосовується під час:

- митного оформлення товарів;
- нарахування мит, податків, різних платежів;
- отримання дозвільних документів на експорт / імпорт продукції;
- визначення умов переробки (критерії походження товарів);
- оформлення сертифікатів походження та висновків про походження товару;
- отримання ліцензій на експорт / імпорт певних видів товарів;
- заповнення податкових накладних тощо.

Якщо Ви плануєте розвивати співпрацю з іноземними партнерами, то першочерговим завданням перед укладанням контракту є визначення коду товару як за УКТЗЕД, так і за номенклатурою країни-партнера.

Але найчастіше правильно визначити код буває досить складно, тому що для цього потрібно володіти певними професійними знаннями у різних галузях промисловості, розбиратися в технології виробництва (тобто бути товарознавцем) різних товарів, а також добре орієнтуватися в складній структурі товарної номенклатури, знати основні правила інтерпретації УКТ ЗЕД, вміти правильно прочитати і витлумачити всі додаткові пояснення та примітки до кожної товарної позиції.

Фахівці Кіровоградської РТПП мають багаторічний досвід класифікації товарів різних галузей промисловості.

Висновок за кодом товару, виданий торгово-промисловою палатою - це авторитетна думка експертів і може бути використаний як вагомий аргумент для класифікації товару в митних цілях.

Крім того, експертний висновок Кіровоградської РТПП за кодом товару має статус юридичного документа і приймається до розгляду судовими органами у вирішенні спірних ситуацій.

Контакти в Кіровоградській РТПП:
Бондаренко Тетяна Володимирівна,
тел. (0522) 35-18-56, факс (0522) 24-02-89, моб. 050-488-44-43
e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. Вам необхідно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.

01.02.2016

seminar 11З 1 січня у 2016 року набули чинності зміни та доповнення до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України, що регулюють правовідносини у податковій сфері та у сфері державних закупівель. Також з початку року, відповідно до Угоди про зону вільної торгівлі з ЄС, сертифікати походження форми EUR.1 стали видавати митні органи. Раніше повноваження щодо цього покладались на торгово-промислові палати.

seminar 21Тож, вже традиційно на початку року, 26 січня 2016 р. у конференц-залі Кіровоградської РТПП відбувся семінар, участь у якому взяли спеціалісти Головного управління Державної фіскальної служби у Кіровоградській області, Кіровоградської митниці і навчального центру Кіровоградської РТПП.

Під час проведення семінару було обговорено такі питання:

1. Зміни до Податкового кодексу України, що вступають у дію з 1 січня 2016 року, в тому числі:
1.1. Про особливості нарахування та  утримання ЄСВ у 2016 році;
1.2. Особливості оподаткування доходів фізичних осіб у 2016 році;
1.3. Сплата військового збору;
1.4. Особливості нарахування та сплати транспортного податку;
1.5. Зміни в спрощеній системі оподаткування;
1.6. Зміни в оподаткуванні ПДВ з 01.01.2016 року.

2. Порядок видачі митними органами сертифікатів з перевезення товару EUR.1 відповідно до Угоди про асоціацію між Україною та Європейським Союзом.  

3. Стан та перспективи розвитку системи держзакупівель у 2016 році. Порядок участі та проведення електронних торгів в системі PROZORRO.

4. Засвідчення форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), що виникли внаслідок стихійного лиха, бойових дій, збройних конфліктів або обмежень, введених органами державної влади (ембарго).

Наприкінці семінару відбувся жвавий діалог між учасниками семінару, який, безумовно, приніс користь усім.

Участь у семінарі взяли як члени торгово-промислової палати, так і ті, що планують ними стати, а також представники владних структур.

26.01.2016 р.

EUR.1З 1 січня 2016 року  сертифікати з перевезення товару EUR.1 видають митні органи ДФС України.

Кіровоградська ТПП пропонує експортерам в країни ЄС ряд експертних, консультаційних та інших послуг, а саме:

- підготовка висновків про походження товару;
- консультації, щодо переліку необхідних документів для підтвердження преференційного походження товарів під час верифікації сертифікатів EUR.1;
- оформлення сертифікату форми EUR.1;
- проведення консультацій щодо вибору і використання преференційного режиму при експорті товарів;
- визначення кодів по Українському класифікатору товарів зовнішньоекономічної діяльності.

Контакти в Кіровоградській ТПП:

Начальник відділу – Шевченко Віра Андріївна.
e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. Вам необхідно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
тел. (0522) 35-18-56, факс: (0522) 24-02-89

vunorobstvoТПП України закликає державні органи не допустити знищення виноградно-виноробної галузі в Україні. Наразі Палата занепокоєна конфліктом, який склався між відомим приватним французьким виноробом Крістофом Лакареном та податковою службою Одеської області. Як зазначають експерти Палати, причини такого конфлікту криються у неурегульованості проблем виноробної галузі на законодавчому рівні, що суттєво впливає на зниження інвестиційної привабливості держави.

"Україна має дуже великий потенціал у розвитку виноробства. Проте сьогодні державі ліцензії на виробництво мають 128 підприємств, а на оптову торгівлю із них лише 88 підприємств. Ця цифра вражає, адже, наприклад, у Франції працює понад 40 тис. виноробень. На жаль, на державному рівні наразі не створені умови для підтримки малого і мікробізнесу у цій сфері, а навпаки, їх діяльності створюються тільки перешкоди. Саме тому ТПП України вже давно взяла це питання під свій контроль. Зокрема, 24 лютого 2016 року разом із "Укрвинпромом" та медіа-групою "Українська правда" ми ініціюємо проведення Першого національного виноробного форуму, на якому ми і плануємо публічно обговорити й вирішити проблемні питання", - коментує ситуацію Геннадій Чижиков, президент ТПП України та почесний консул Франції.

Наразі Торгово-промислова палата України закликає уряд накласти мораторій на перевірки фермерських виноробних мікрогосподарств до врегулювання питання на законодавчому рівні.

Тема несприятливої акцизної політики та необґрунтовано високої вартості ліцензій в галузі виноробства неодноразово розглядалась на засіданнях комітету підприємців АПК ТПП України. Звернення бізнесу з проханням вирішити питання направлялися до відповідних органів.

Крім того, 22 грудня 2015 року ТПП України разом із корпорацією "Укрвинпром" відкрито звернулися до уряду щодо недопущення знищення виноградно-виноробної галузі України шляхом постійного підвищення акцизних податків та вартості ліцензій. Проте, ситуація і досі не змінилася.

"Сьогодні в Україні малому фермерському господарству отримати ліцензію на оптовий продаж вина практично неможливо. Невеличке приватне господарство не може собі дозволити оплатити ліцензію, яка коштує 500 тис. грн. на рік. Такі суми можуть дозволити собі тільки великі заводи", - пояснює ситуацію голова комітету підприємців АПК ТПП України Олег Юхновський.

Як підтримати малого та мікровиробника та нагальні кроки, які необхідно здійснити для покращення інвестиційної привабливості галузі, будуть публічно обговорені в ТПП України за участі представників державних органів вже 24 лютого 2016 року на Першому національному виноробному форумі. Організатори заходу - Торгово-промислова палата України, медіа-група "Українська правда", корпорація "Укрвинпром".

svistil vp-ucciЗ 1 січня 2016 року, відповідно до Угоди про зону вільної торгівлі з ЄС, сертифікати походження товарів форми EUR. 1 стали видавати митні органи. Раніше повноваження щодо цього покладались на торгово-промислові палати. ТПП України не ставить завданням перегляд ухваленого рішення, але акцентує увагу на тому, що Україні необхідна нова модель підтримки експорту для малого та середнього бізнесу. Адже на сьогоднішній день фундаментальної, зрозумілої та доведеної до бізнесу цілісної концепції підтримки зовнішньоекономічної діяльності й експорту поки не існує.

Ситуацію коментує Сергій СВИСТІЛЬ, віце-президент ТПП України, експерт у питаннях ЗЕД:

- Найвразливішою ланкою в структурі експорту є малий і середній бізнес. В Україні структура, що визначає співвідношення між малим, середнім і великим бізнесом, зовсім інша, ніж в ЄС. Ми повинні ще багато зробити, аби МСП зайняло відповідне місце в будові зовнішньої торгівлі з ЄС. Потрібно змінювати ситуацію: додати безоплатні сервіси з боку недержавних установ і державну, в тому числі фінансову, підтримку цьому сектору економіки. Але перше ми руйнуємо, а другого ще не маємо.

Руйнуємо тому, що до цього часу ТПП оформлювала преференційні сертифікати походження форми EUR. 1 на оплатній основі і, фактично, діяла така модель: ми заробляли в основному за рахунок великого бізнесу і, в силу нашої неприбутковості, перерозподіляли гроші, даючи підтримку МСП. Це працювало ефективно. Тільки за останній рік палатами було проведено понад 150 безкоштовних заходів для МСП, включаючи семінари, конференції, практикуми, декілька тисяч консультацій. Витратну частину ми брали на себе, що не зможемо робити в подальшому - з тієї причини, що вичерпується джерело одержання фінансування. В результаті складається парадоксальна ситуація - ми прямуємо до Європи, але скорочуємо підтримку МСП із питань поглибленої економічної співпраці з ЄС.

Торгово-промислові палати були готові взяти на себе підтримку експортерів від МСП, спираючись на джерело фінансування через механізм видачі експертних висновків. Але наші пропозиції щодо цього не були ухвалені Кабміном. Хоча Законом України про торгово-промислові палати визначено, що в тих випадках, коли сертифікати походження видаються митними органами, торгово-промислові палати надають експертні висновки, порядок надання яких визначає Кабмін.

Ми не ставимо питання вузько: а де ж гроші для ТПП, а, навпаки, намагаємось запропонувати дієвий механізм підтримки експорту МСП, виходячи із обмеженості державних коштів.

Потенціал системи торгово-промислових палат у питаннях сертифікації - це понад 500 кваліфікованих, сертифікованих співробітників, які знають свою справу.

Визначення походження товару - серйозна тема з огляду на конкурентну боротьбу на ринку. З малим і середнім бізнесом повинен працювати підготовлений фахівець. На практиці у підприємців виникатимуть не тільки проблеми з оформленням сертифікатів походження. Навряд чи варто вимагати від інспектора фіскальної служби практичної допомоги з таких питань, як надання рекомендацій із вибору режиму преференцій і коригування кінцевої переробки для того, щоб товар, який постачається, відповідав вимогам українського походження, або допомоги з підготовки контракту чи інших експортних документів. Згідно з нашим досвідом, становлення досвідченого фахівця з питань сертифікації походження займає 2-3 роки.

Особливо нас турбують факти затримки видачі сертифікатів митними органами у випадках, коли ті ж компанії вже отримували сертифікати тієї ж форми в ТПП раніше і вже були перевірені з точки зору відповідності вимогам українського походження товарів. Це не тільки втрата часу та грошей для МСП, але й руйнування вітчизняної системи визначення походження товарів, яка належить до найкращих у Європі.

При цьому в нас немає бажання протиставити ТПП митним органам. Навпаки, ми дуже плідно співпрацюємо, насамперед із центральним апаратом, і отримуємо відповідну підтримку. Але ми бачимо недостатність штатної підтримки центрального апарату. Порушене питання виходить за рамки компетенції фіскальної служби та ТПП і потребує побудови моделі підтримки МСП у державі.

Концептуально варто було б залишити за ТПП функцію видачі експертних висновків як обов'язковий елемент, аби за рахунок отриманих коштів підтримати малий і середній бізнес до того часу, поки держава не зможе надавати фінансову й іншу підтримку МСП.

Треба також розуміти, що постановка питання про видачу безкоштовних сертифікатів оманлива. Насправді, з одного боку, утримання чиновника, який видає сертифікати, в кінцевому рахунку обходиться державі та бізнесу дорожче, ніж утримання експерта ТПП. А з іншого боку - треба врахувати, що до цього часу не завершено реформування митних органів із точки зору вирішення проблем протидії корупції. Тут ще багато належить зробити. І чи не буде цей безкоштовний сертифікат у результаті чогось коштувати?

Інколи запитують: а що вам заважає надавати послуги МСП із питань оформлення сертифікатів EUR.1 та інших питань ЗЕД? Треба розуміти сучасний стан фінансової спроможності МСП. У провідних країнах МСП отримує дотації від держави. Грошей, які ми можемо отримати від МСП, недостатньо для утримання необхідних фахівців у 98 пунктах видачі сертифікатів (пунктах підтримки експорту) в регіонах. Тому ми будемо вимушені скоротити чисельність наших працівників на місцях, до того ж тієї частини, що найбільш досвідчена в європейських питаннях.

У цьому сенсі було б зрозуміло, якби зарубіжна технічна допомога для МСП надавалась через неприбуткові торгово-промислові палати, як розгалужену систему підтримки бізнесу на місцях. Але ми поки не бачимо суттєвих зрушень. Інша важлива думка полягає в тому, що не можна за рахунок зарубіжної допомоги фінансувати структури, які є паралельними ТПП і які будуть існувати тільки на час отримання допомоги.

Провідні країни світу мають багатий досвід підтримки діяльності МСП. Це, наприклад, обов'язкове членство в ТПП з метою забезпечення недержавної допомоги бізнесу. Також це передача ТПП будь-яких монопольних функцій чи активів, відрахування відповідного проценту від сум ЗЕД-контрактів до спеціально утворених фондів допомоги, створення державних агенцій із широким переліком сервісних послуг тощо. Що стосується України, то ми лишаємось без будь-якої підтримки на даному відрізку часу.

Звісно, ми підтримуємо завдання спрощення торгівлі. Але це спрощення не можна розуміти обмежено, тільки як передачу функції надання сертифікатів EUR. 1 до митних органів на безоплатній основі. Для експорту в ЄС торгово-промисловими палатами можуть надаватись сертифікати форми А та загальної форми, а митними органами - форми EUR. 1. Спочатку експортеру треба визначитися, який сертифікат можна і треба отримати. Для цього тепер необхідно звертатись до двох органів, тоді як раніше достатньо було звернутись до ТПП. Крім того, передача таких функцій митниці матиме обмежувальний характер, адже ставлення до сертифікатів змінюється, і в майбутньому підтвердження походження здебільшого здійснюватиметься самими експортерами, в рамках створюваного інституту затверджених експортерів або уповноважених економічних операторів.

Виходячи із зазначеного, в державі доцільно закріпити за торгово-промисловими палатами роль експертної організації з визначення походження товарів у рамках реалізації Угоди про зону вільної торгівлі з ЄС. При цьому необхідно забезпечити спрямування зарубіжної технічної допомоги з питань підтримки зовнішньоекономічної діяльності МСП через ТПП. Тільки так ми зможемо на перехідному етапі обмеженості державного фінансування забезпечити належну підтримку МСП і дотримання державних інтересів у сфері підтримки експорту.

Журнал "ЗОВНІШСЕРВІС"

Журнал ЗОВНІШСЕРВІС 067 2021.jpg
" "